1.Wita dzieci piosenką „Puszysty kot”. Zaprasza je na dywan. Rozdaje emblematy. Dzieci, które mają te same emblematy prosi by ustawiły się parami na obwodzie koła. Następnie tłumaczy zasady zabawy na powitanie.
2.Po powitaniu poleca usiąść na dywanie w kole. Zadaje dzieciom zagadkę jesienną.
Spadłem nagle z drzewa
leże na trawniku
w brązowej koszulce
w zielonym płaszczyku.
(KASZTAN)
Zadaje pytanie:
Czy pamiętacie piosenkę o Kasztankach, które lubiły się bawić?
Włącza muzykę i zachęca dzieci do wspólnego zaśpiewania piosenki, którą uczyły się na Pierwszy Dzień Jesieni.
3. Po dwukrotnym zaśpiewaniu piosenki (najpierw z podkładem później już bez) wykłada z pudełka różne instrumenty perkusyjne. Zadaje pytania o nazwę poszczególnych instrumentów. Dzieli dzieci na 2 grupy, prosi, by pierwsza grupa zabrała tonblok. Druga natomiast janczary i grzechotki. Nauczyciel sprawdza również czy dzieci nie mają problemu z wybraniem odpowiedniego instrumentu.
Tłumaczy zasady instrumentacji piosenki „Kasztanki”. Śpiewa razem z dziećmi i dyryguje im. Po trzykrotnym zaśpiewaniu piosenki z akompaniamentem. Dziękuje za krótki koncert. Chwali dzieci, że tak dobrze poradziły sobie z tym zadaniem prosi, by odłożyły instrumenty do pudełka.
Zabawa ruchowa
4.Rozdaje dzieciom czarno- białe gazety. Prosi, by rytmicznie darły gazetę na małe paski. Następnie zaprasza dzieci na jesienny spacer. Gdy gra muzyka dzieci swobodnie spacerują, na przerwę wykonują różne zadania:
-siadamy skrzyżnie,
-podrzucanie jesiennych liści (gazet) do góry,
-obsypywanie się liśćmi,
-zasypanie liśćmi chętnej osoby,
W celu posprzątania sali nauczyciel proponuje dzieciom by:
-wykonały kulki z gazet, a następnie każdy trafia swoimi „liśćmi” do kosza.
5. Następnie zaprasza dzieci, by usiadły w kole. Włącza piosenkę „Pani Jesień”, po wysłuchaniu zadaje pytania:
- Czy znają piosenkę?
- Czy ta piosenka jest wesoła? Czy może smutna?
- O czym jest piosenka?
- Uważacie też, że jesień jest smutna?
Prosi uczniów, by zamienili się teraz w leśne echo. Echo zawsze, kiedy krzykniemy powtarza za nami usłyszane słowa. Zachęca, by tak jak echo powtarzać za nauczycielem usłyszane części piosenki. Później wspólnie mówią cała zwrotkę, uczą się refrenu i znów powtarzają wspólnie. Potem nauczyciel włącza muzykę i wspólnie śpiewają próbują również bez podkładu.
(Gdy dzieci szybko nauczą się piosenki można dołożyć ruch przy muzyce z wykorzystaniem pomponików zrobionych z bibuły.)
6. Nauczyciel rozdaje dzieciom małe naklejki w nagrodę za zaangażowanie i pracę na zajęciach. Dziękuje za mil spędzony czas i włącza melodię- marsz, którą kończy zajęcia.
|
1. Witają nauczyciela, otrzymują emblematy i poszukują osoby, która ma ten sam obrazek, następnie ustawiają się parami na obwodzie koła.
2.Siadają na dywanie i słuchają zagadki.
Z łatwością odgadują hasło i odpowiadają na pytanie. Wspólnie z nauczycielem przypominają sobie słowa piosenki „Kasztanki”
3.Z zaciekawieniem oczekują, co znajduje się w pudełku. Odgadują nazwy poszczególnych instrumentów. Poszczególne dzieci z grupy wybierają instrument, jaki został im przydzielony. Słuchają uważnie nauczyciela, by wiedzieć, w którym momencie mają zagrać. Z chęcią grają na instrumentach, sprawia im to wielką radość. Następnie odkładają instrumenty do pudełka.
4. Otrzymują gazety, w rytm muzyki drą ją na małe paski. Gdy muzyka gra swobodnie spacerują między liśćmi-potarganymi gazetami, na przerwę w muzyce wykonują poszczególne zadania:
-siadają skrzyżnie,
-podrzucają do góry gazety,
-obsypują się,
Tworzą z gazet kulki i rzucają nimi do kosza. Osoba, która trafi zostaje nagrodzona brawami.
5. Siadają na dywanie i w skupieniu wysłuchują piosenki. Odpowiadają na pytania:
-nie,
-wesoła, skoczna,
-o pani Jesień, która jest wesoła,
-nie, bo ma kolorowe liście.
Zamieniają się w echo leśne powtarzają za nauczycielem wersy.
6. Dzieci zadowolone i z uśmiechem odbierają nagrody, maszerują w rytm muzyki, machają do nauczyciela, żegnając się z nim.
|
f. zbiorowa
f. zbiorowa, m. asymilacji wiedzy (opis)
f. zbiorowa, m. praktyczna (ćwiczebna)
f.indywidualna, m. praktyczna (zadań wytwórczych)
f. zbiorowa, m. asymilaji wiedzy (pogadanka)
f. zbiorowa
m. praktyczna (ćwiczebna)
f. zbiorowa
m. praktyczna (ćwiczebna)
f. zbiorowa
|
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Niektóre dzieci maja problem z zapamiętaniem nazw trudniejszych instrumentów np. janczary, tonblok.
Pudełko, instrumenty: tonblok, janczary, grzechotki,
Płyta CD, odtwarzacz,
Czarno- białe gazety,
płyta CD
Leo delibes - Pizzicato
Odtwarzacz,
Załącznik nr 3
Płyta CD
Odtwarzacz,
Załącznik nr 4
Naklejki,
Płyta CD- marsz, Odtwarzacz,
|